@article {, title = {Material teilen? Eine Untersuchung zu Praktiken der Entwicklung und Nutzung digitaler Unterrichtsmaterialien von Lehrpersonen an Schulen in Deutschland}, journal = {MedienP{\"a}dagogik. Zeitschrift f{\"u}r Theorie und Praxis der Medienbildung}, year = {2024}, pages = {1-33}, abstract = {
Das Internet bricht etablierte Praktiken der Unterrichtsvorbereitung auf. Neue Akteure werden sichtbar und die Rolle der staatlichen Regulation wird infrage gestellt. Wie finden Lehrpersonen an Schulen Unterrichtsmaterialien und wie gehen sie mit selbst entwickelten Materialien um? Eine large-scale Untersuchung mit 1.960 Lehrpersonen aus Deutschland erfasst ihre Handlungspraktiken mit Blick auf die Informationsquellen und Formate der Kollaboration. Die Ergebnisse best\ätigen vorliegende Befunde, wonach Lehrende Materialien aller Art in den Weiten des Internets \– vor allem \über \«Google\» \– suchen. Sie sammeln, entwickeln diese f\ür sich und tauschen sich kaum mit Kolleg:innen aus. F\ür die weitere Entwicklung eines informationellen \Ökosystems f\ür Bildung, das schul\übergreifend einen Rahmen f\ür Lehren und Lernen in Schulen schafft, gilt es, das Zusammenspiel der Akteure neu auszurichten. Neben der Bereitstellung von offenen Materialien durch private und staatliche Anbieter:innen kommt insbesondere der kollaborativen Erarbeitung und (Nach-)Nutzung eine besondere Bedeutung zu.
}, keywords = {OER}, issn = {1424-3636}, doi = {10.21240/mpaed/00/2024.01.10.X}, url = {https://www.medienpaed.com/article/view/1768}, author = {Buntins, Katja and Diekmann, Daniel and Maria Klar and Michael Kerres} } @inbook {, title = {Augmented und Virtual Reality}, booktitle = {Digitale Medienbildung: P{\"a}dagogik - Didaktik - Fachdidaktik}, year = {2023}, pages = {214-230}, publisher = {Waxmann}, organization = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster }, abstract = {Trotz der technologischen Reife von Augmented Reality (AR) und Virtual Reality (VR) und der breiten Verf\ügbarkeit von AR/VR-Anwendungen ist deren Verwendung im Schulunterricht noch eher die Ausnahme. Dieses Buchkapitel zeigt Potenziale f\ür den Einsatz von AR/VR im Unterricht auf, um die Nutzung dieser Technologien im Unterricht zu inspirieren und Hemmschwellen abzubauen. Die erarbeitete Umsetzungshilfe f\ür AR/VR im Unterricht basiert dabei auf den M\öglichkeiten aktueller Technologien bzw. dem Stand der aktuellen didaktischen Forschung. Statt bestehende Unterrichtsmethoden zu ersetzen, hat die Umsetzungshilfe das Ziel, AR/VR als Erg\änzung und Unterst\ützung von bestehenden Lerninhalten in den Unterricht zu integrieren.
}, isbn = {9783830996705}, url = {https://books.google.de/books?hl=de\&lr=\&id=nC3cEAAAQBAJ\&oi=fnd\&pg=PA213\&dq=7.+Augmented+und+Virtual+Reality+buchner+tatzgern\&ots=Imq8LqgFtq\&sig=KvRvxaXjzWBKOdkCN1u6nfdY8UY\&redir_esc=y$\#$v=onepage\&q\&f=false}, author = {Buchner, Josef and Tatzgern, Markus and Deibl, Ines and Miriam Mulders}, editor = {Zumbach, J{\"o}rg and von Kotzebue, Lena and Tr{\"u}ltzsch-Wijnen, Christine and Deibl, Ines} } @article {, title = {Editorial: Immersives Lehren und Lernen mit Augmented und Virtual Reality {\textendash} Teil 2 Empirische Untersuchungen}, journal = {MedienP{\"a}dagogik: Zeitschrift f{\"u}r Theorie und Praxis der Medienbildung}, volume = {51}, year = {2023}, pages = {i-x}, keywords = {Augmented Reality, virtual reality}, doi = {https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.28.X}, url = {https://www.medienpaed.com/article/view/1749}, author = {Miriam Mulders and Buchner, Josef and Andreas Dengel and Raphael Zender} } @article {, title = {{\textquoteleft}Give and Take{\textquoteright} {\textendash} higher education teachers using open educational resources}, journal = {Research in Learning Technology}, volume = {31}, year = {2023}, abstract = {Open educational resource (OER) as free teaching and learning materials can contribute to the collaborative design and development of teaching. To support higher education teachers in their work with teaching in general and OER in particular and to encourage their use of OER, it is necessary to pay attention to their needs and requirements. This paper presents the results of a research project, identifying the usage behaviour of German-speaking higher education teachers. In an interview study, they were asked about their experience with OER to get detailed insights into their practices concerning their \‘use\’ and \‘revise\’ of materials. From this, four user types were derived according to different OER activities, such as creating, reusing, editing, and publishing OER, and their scope. Finally, these user types are transferred to considerations when designing OER infrastructures and establishing support options. These are aligned with the specifics of each user type, making the research findings a complementary contribution for application in higher education.
}, doi = {10.25304/rlt.v31.2916}, url = {https://doi.org/10.25304/rlt.v31.2916}, author = {Schr{\"o}der, Nadine and Sophia Donat} } @inbook {, title = {Handlungsfelder f{\"u}r die digitale Transformation der Erwachsenenbildung}, booktitle = {Organisation zwischen Theorie und Praxis. Jahrbuch der Sektion Organisationsp{\"a}dagogik}, volume = {32}, year = {2023}, pages = {121-134}, publisher = {Springer VS}, organization = {Springer VS}, address = {Wiesbaden}, abstract = {Der Umgang mit Digitalisierung hat sich zu einem wichtigen Thema in der Erwachsenenbildung entwickelt. Aufbauend auf dem Grundgedanken lernender Weiterbildungsorganisationen sowie auf aktuellen Strategien und Konzepten der Praxis erfolgt in diesem Beitrag eine Systematisierung der Handlungsbedarfe. Neben einer Strategie sind auch Netzwerkarbeit, der Ausbau von Infrastruktur, von Prozessen sowie des Lehrangebots und eine Weiterqualifizierung der Lehrenden von zentraler Bedeutung. Die digitale Transformation kann nur funktionieren, wenn alle organisationalen Ebenen zusammenarbeiten.
}, isbn = {978-3-658-39690-9}, doi = {https://doi.org/10.1007/978-3-658-39690-9_8}, url = {https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-39690-9_8}, author = {Sophia Donat} } @inbook {, title = {Lernpfade in adaptiven und k{\"u}nstlich-intelligenten Lernprogrammen: Eine kritische Analyse aus mediendidaktischer Sicht}, booktitle = {K{\"u}nstliche Intelligenz in der Bildung}, year = {2023}, publisher = {Springer VS}, organization = {Springer VS}, chapter = {109-131}, address = {Wiesbaden}, abstract = {Der Beitrag kontrastiert interaktive, adaptive sowie k\ünstlich-intelligente Lernprogramme. Adaptive und KI-basierte Anwendungen erweisen sich in der Entwicklung als aufw\ändiger und haben sich bislang nicht durchsetzen k\önnen. Um die Chancen dieser Technologien abzusch\ätzen, werden ihre M\öglichkeiten verglichen. Adaptive Lernprogramme eignen sich vor allem f\ür den Erwerb von Fertigkeiten, KI-basierte L\ösungen, wenn sich ein Expertisemodell nicht explizieren l\ässt. Benannt werden didaktische und p\ädagogische Herausforderungen, denen sich KI-basierte Lernanwendungen k\ünftig stellen m\üssen.
}, doi = {10.1007/978-3-658-40079-8}, url = {https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-40079-8}, author = {Michael Kerres and Buntins, Katja and Buchner, Josef and Drachsler, Hendrik and Zawacki-Richter, Olaf}, editor = {de Witt, Claudia and Gloerfeld, Christina and Wrede, Silke E.} } @inbook {, title = {Levels of Immersive Teaching and Learning: Influences of Challenges in the Everyday Classroom}, booktitle = {Immersive Education: Designing for Learning}, year = {2023}, pages = {107-122}, publisher = {Springer Cham}, organization = {Springer Cham}, abstract = {This chapter discusses theoretical models for immersive learning and immersive teaching. The subjective and objective factors used in these models are distinguished by levels: micro, meso, and macro. We discuss the terms immersive teaching and immersive learning and possible strategies for implementing learning experiences in the everyday classroom.
}, doi = {https://doi.org/10.1007/978-3-031-18138-2_7}, url = {https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-18138-2_7}, author = {Andreas Dengel and Buchner, Josef and Miriam Mulders and Johanna Pirker}, editor = {Paula MacDowell and Jennifer Lock} } @inbook {12645, title = {Digital Undergraduate Research}, booktitle = {Cambridge Handbook on Undergraduate Research}, year = {2022}, publisher = {Cambridge University Press}, organization = {Cambridge University Press}, isbn = {9781108835923}, url = {https://www.cambridge.org/de/academic/subjects/education/education-history-theory/cambridge-handbook-undergraduate-research?format=HB\&isbn=9781108835923}, author = {Michael Kerres and Otto, Daniel}, editor = {Mieg, Harald A. and Ambos, Elizabeth and Brew, Angela and Deicke, Wolfgang and Haberstroh, Susanne and Lehmann, Judith and Galli, Dominique} } @article {, title = {Editorial: Immersives Lehren und Lernen mit Augmented und Virtual Reality {\textendash} Teil 1 Didaktische Designs, Konzepte und theoretische Positionen}, journal = {MedienP{\"a}dagogik: Zeitschrift f{\"u}r Theorie und Praxis der Medienbildung}, volume = {47}, year = {2022}, doi = {https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.11.28.X}, url = {https://www.medienpaed.com/article/view/1692}, author = {Buchner, Josef and Miriam Mulders and Andreas Dengel and Raphael Zender} } @inbook {, title = {Moving volleyball coaches{\textquoteright} education online: a case study}, booktitle = {Global Perspectives on Educational Innovations for Emergency Situations}, year = {2022}, pages = {231-240}, publisher = {Springer}, organization = {Springer}, abstract = {Traditionally, volleyball coaches\’ education has been conducted physically in the gym and classroom, but due to Covid-19 and the actions needed to contain the pandemic, that was no longer possible in the spring of 2020. Instead of canceling the already planned course we decided to move the course online. The development process was guided by the question if we can teach volleyball-specific skills online. As a result, we designed a fully online blended learning course with a problem-centered approach and authentic video-based tasks. A total of 23 prospective coaches took part in the course. Skills acquisition was measured using a pretest-posttest design revealing a large effect of our design on skills acquisition. Additionally, we surveyed participants attitudes towards the learning design. The results show that prospective coaches were satisfied with the design and perceived the online learning course as useful for volleyball coaches\’ education. Based on the results, we can recommend the combination of videos and interactive content to provide authentic problem-centered tasks to facilitate skills online in volleyball coaches\’ education.
}, doi = {10.1007/978-3-030-99634-5_23}, url = {https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-99634-5_23}, author = {Buchner, Josef and Plessl, Martin}, editor = {Dennen, Vanessa and Dickson-Deane, Camille and Ge, Xun and Iffenthaler, Dirk and Murthy, Sahana and Richardson, Jennifer C.} } @article {, title = {Praktiken von Hochschullehrenden im Umgang mit Open Educational Resources. Darstellung und F{\"o}rderung von Anwendungstypen}, journal = {MedienP{\"a}dagogik}, volume = {2022}, year = {2022}, pages = {96-112}, abstract = {Open Educational Resources (OER) erm\öglichen, digitale Lehr- und Lernmaterialien frei verf\ügbar und ohne Einschr\änkungen nutzbar zu machen. Daher haben OER grosses Potenzial, Lehre kollaborativ zu gestalten und zu entwickeln. Um die Nutzung von OER zu f\ördern und Hochschulehrende im Umgang mit OER unterst\ützen, ist es wichtig, auf deren Bed\ürfnisse und Anforderungen einzugehen. Daf\ür sind detaillierte Einblicke in Praktiken und Verhalten der Lehrenden bei der Verwendung und \Überarbeitung von Materialien notwendig. In diesem Beitrag werden Ergebnisse eines Forschungsprojekts vorgestellt, welches Nutzungsverhalten von OER durch Hochschullehrende identifiziert. Methodisch wurde eine Interviewstudie mit Hochschullehrenden \über ihre praktischen Erfahrungen bei der Arbeit mit OER durchgef\ührt. Auf dieser Basis wurden Anwendungstypen abgelei-tet, die sich auf die OER-Aktivit\äten bei der Erstellung, Nutzung, Bearbeitung und Ver\öffentlichung von Materialien beziehen. Hieraus konnten Optionen bei der Gestaltung von OER-Infrastrukturen und Unterst\ützungsm\öglichkeiten f\ür deren Nutzung ermittelt werden.
}, keywords = {hochschule, OER, Openness}, doi = {https://doi.org/10.21240/mpaed/00/2022.10.18.X}, url = {https://www.medienpaed.com/article/view/1329}, author = {Schr{\"o}der, Nadine and Sophia Donat} } @article {, title = {Praxisbericht: Mit Metavorhaben die Kommunikation und Kooperation zwischen Bildungsforschung und Bildungspraxis unterst{\"u}tzen}, journal = {bildungsforschung.org}, year = {2022}, abstract = {In diesem Beitrag werden die T\ätigkeiten eines Metavorhabens, das etwa 50 vom Bundesministerium f\ür Bildung und Forschung (BMBF) gef\örderte Forschungsprojekte begleitet, dahingehend dargestellt, wie sie zur F\örderung und Reflexion der Kommunikation und Kooperation zwischen Bildungsforschung und -praxis beitragen. Ausgehend von einer Evaluation dieser T\ätigkeiten werden Ansatzpunkte f\ür m\ögliche zuk\ünftige T\ätigkeiten des Metavorhabens pr\äsentiert.
}, doi = {https://doi.org/10.25539/bildungsforschung.v0i2.899}, url = {https://bildungsforschung.org/ojs/index.php/bildungsforschung/article/view/899}, author = {Diekmann, Daniel} } @article {, title = {Schulnetzwerke und Digitalisierung: (Wie) kann kooperative Schulentwicklung zur digitalen Transformation beitragen?}, journal = {MedienP{\"a}dagogik. Theorie und Praxis der Medienbildung}, volume = {49}, year = {2022}, abstract = {Die Zusammenarbeit von Schulen, Schultr\ägern und weiteren Akteuren in Netzwerken kann dazu beitragen, Schulentwicklungs-, Innovations- und Transformationsprozesse zu initiieren und unterst\ützen (vgl. Endberg et al., 2020). Der vorliegende Beitrag geht der Frage nach, inwiefern solche Netzwerkkooperationen die digitale Transformation an Schulen unterst\ützen k\önnen. Im Mittelpunkt des Beitrags stehen Schulnetzwerke, die in unterschiedlichen Kontexten gegr\ündet und deren Konzepte sukzessive weiterentwickelt und ausgebaut wurden. Die betrachteten Schulnetzwerke wurden in Regionen oder Kommunen gebildet, in denen sich Schulen und andere Akteure zum Thema \“Bildung im digitalen Wandel\” zusammengefunden haben, um gemeinsam Schritte der Integration digitaler Medien in den Schulalltag zu entwickeln und zu erproben. Der Beitrag analysiert was die Netzwerkarbeit zur (kooperativen) Schulentwicklung im Kontext von Digitalisierung beitragen kann und wie sie zu organisieren ist, damit Zusammenarbeit \– auch \über die eigene Schule hinaus - gelingen kann. Der Beitrag erl\äutert dazu die Anlage von Netzwerken sowie die Arbeit in den Netzwerken aus Sicht der Moderation. Es wird speziell darauf eingegangen, welches Potenzial die Netzwerkarbeit hat, um kooperative Arbeitsformen im Sinne einer Ko-Konstruktion\ zu f\ördern, welche \über den reinen Austausch von Information oder Material hinausgehen und welche Inhalte, angelegt an die Schulentwicklungsdimensionen sich f\ür die Zusammenarbeit anbieten.
}, doi = {https://doi.org/10.21240/mpaed/49/2022.10.13.X}, url = {https://www.medienpaed.com/article/view/1435}, author = {Heinen, Richard and Heinemann, Anna and Diekmann, Daniel and D{\"u}ttmann, Tobias and Michael Kerres} } @inbook {, title = {Anwendung von Open Educational Resources bei Hochschullehrenden. Gestaltungsoptionen und Unterst{\"u}tzungsm{\"o}glichkeiten}, booktitle = {Bildung in der digitalen Transformation. Proceedings der GMW 2021 (Gesellschaft f{\"u}r Medien in der Wissenschaft e.V.) }, volume = {78}, year = {2021}, pages = {121-130}, publisher = {Waxmann}, organization = {Waxmann}, edition = {Medien in der WIssenschaft}, address = {M{\"u}nster}, keywords = {GMW}, isbn = {978-3-8309-9456-0}, issn = {1434-3436}, doi = {https://doi.org/10.31244/9783830994565}, url = {https://www.waxmann.com/index.php?eID=download\&buchnr=4456}, author = {Schr{\"o}der, Nadine and Sophia Donat}, editor = {Heinz-Werner Wollersheim and Karapanos, M. and Pengel, Norbert} } @proceedings {, title = {Beyond the Horizon: Integrating Immersive Learning Environments in the Everyday Classroom}, year = {2021}, pages = {380-384}, publisher = {iLRN}, address = {online}, abstract = {As Immersive Learning research gains traction, questions arise about how educational Virtual and Augmented Realities can be transferred from laboratory settings and pilot projects into everyday teaching. This paper analyzes existing pedagogical frameworks to identify influencing factors and challenges relevant to teaching and learning with immersive learning environments. We distinguish Immersive Learning as individual learning processes supported by immersive technology and Immersive Teaching as the process of teaching with immersive technology. We subsume learner-specific influences (micro-level), teacher- and classroom-specific influences (mesolevel) and institutional and governmental factors (macro-level) for Immersive Teaching and Learning. We conclude that, while investigating isolated variables is important for basic research, efforts integrating Virtual and Augmented Reality in everyday classrooms raise new challenges and questions for future\ research on the complex relationship between various factors.
}, keywords = {Augmented Reality, Educational Framework, Immersive Learning, Immersive Teaching, virtual reality}, isbn = {978-1-73489-952-8}, url = {https://immersivelrn.org/ilrn2021/ilrn-2021-proceeedings/}, author = {Andreas Dengel and Buchner, Josef and Miriam Mulders and Johanna Pirker} } @article {, title = {Designing Infrastructures Allowing Higher Education Teachers to Reuse, Adapt and Exchange Open Educational Resources}, year = {2021}, abstract = {When designing OER infrastructures it is essential to be aware of practices higher education teachers have for digital environments while reusing and revising as well as sharing OER. Therefore, we conducted an interview study and designed a prototype concept based on expectations and requirements of higher education teachers regarding version management and collaborative elements.
}, doi = {https://doi.org/10.5281/zenodo.5531581}, url = {https://connect.oeglobal.org/t/designing-infrastructures-allowing-higher-education-teachers-to-reuse-adapt-and-exchange-open-educational-resources/2264}, author = {Schr{\"o}der, Nadine and Sophia Donat and Johannes Wendt} } @article {, title = {Digitales Lernen w{\"a}hrend der Covid-19- Pandemie aus Sicht von Studierenden der Erziehungswissenschaften - Handlungsempfehlungen f{\"u}r die Digitalisierung von Hochschullehre}, journal = {MedienP{\"a}dagogik}, volume = {40}, year = {2021}, chapter = {25-44}, doi = {https://doi.org/10.21240/mpaed/40/2021.02.02.X}, author = {Miriam Mulders and Sophia Donat} } @book {, title = {The European Union as a Global Actor. Trade, Finance and Climate Policy}, series = {Springer Texts in Political Science and International Relations}, year = {2021}, publisher = {Springer, Cham}, organization = {Springer, Cham}, address = {Berlin }, abstract = {Introduces \“actorness\” as a relevant concept for students and researchers in international relations and European integration studies
Provides an analytical and theoretical toolbox for studying actorness
Presents an empirical overview of three European policy areas
Open Educational Resources (OER) bilden ein wichtiges Element im Diskurs \über eine
Digitalisierung von Bildung. Der Beitrag erhebt den Stand der internationalen empirischen Forschung zu OER, um dadurch Desiderate f\ür eine zuk\ünftige Forschungsagenda aufzuzeigen. Mittels eines systematischen Mapping-Ansatzes wird daf\ür die empirische, englischsprachige Forschungslandschaft kartiert. Die Ergebnisse zeigen, dass Forschung vor allem im Hochschulbereich betrieben wird und wenige Studien f\ür den Bereich Schule vorliegen. Forschungsmethodisch sind quantitative Studien pr\ävalent, die vorwiegend umfragebasiert durchgef\ührt werden. Das prim\äre Forschungsinteresse der Studien konzentriert sich auf Wahrnehmungsfaktoren von OER sowie auf deren \Übernahme und Nutzung in der Bildungspraxis. Ein weiteres Forschungsfeld sind Offene Textb\ücher und deren komparative Kostenvorteile oder qualitative Vergleichbarkeit mit kostenpflichtigem Bildungsmaterial. Forschungsdesiderate liegen im Feld der Usability respektive Benutzerfreundlichkeit von OER-Repositorien. Forschung hierzu k\önnte die zahlreichen Bundesl\änderinitiativen zur Etablierung von OER Landesportalen unterst\ützen. Weitere Forschungsl\ücken finden sich bei den Effekten der Nutzung von OER auf das p\ädagogische Handeln und die Ver\änderungen etablierter Bildungspraktiken.
For almost 20 years, Open Educational Resources (OER) are an integral part of the debate about the digitisation of education. However, the empirical landscape of OER research is vivid and largely obscure.
This article reviews the state of international empirical research on OER to reveal trends and gaps and, in this manner, identify possible desiderata for further research. We use a systematic mapping approach to examine the empirical English-speaking research landscape from 2015 to 2019. The results reveal that research primarily concentrates on the higher education sector, while only a few studies are available for the school and other educational sectors. In terms of research methodologies, quantitative approaches
are prevalent, with most of them being survey-based. The main research interests of the empirical studies lie in the perception of OER and the barriers to their use in educational practices. Open textbooks as a form of OER and their comparative cost advantages or qualitative comparability with traditional
educational material constitute an emerging research field that is almost exclusively located in the U.S.
Research gaps exist regarding the usability and user-friendliness of OER repositories. Addressing these gaps could support the numerous initiatives in different countries to establish and equip repositories.
Additional gaps for empirical research were identified regarding the effects of the use of OER on pedagogical approaches and established educational practices.
In this article we describe Augmented Reality (AR) cards for computer science education that were created in the PCBuildAR project. From a technological point of view, we use marker-based AR for the cards so that students can learn and practice at any time with their smartphones. The instructional approach is based on the components content, construction and communication (3C model). The content ensures the acquisition of knowledge, which then is applied via problem-based learning activities (construction). Communication not only takes place between learners, but also with teachers.
}, keywords = {3C model, Augmented Reality, computer science education, instructional design}, isbn = {978-3-030-57717-9}, doi = {10.1007/978-3-030-57717-9_48}, url = {https://link.springer.com/chapter/10.1007\%2F978-3-030-57717-9_48}, author = {Buchner, Josef and Michael Kerres}, editor = {Alario-Hoyosm Carlos and Rodr{\'\i}guez-Triana, Mar{\'\i}a and Scheffel, Maren and Arnedillo-S{\'a}nchez, Inmaculada and Dennerlein, Sebastian M.} } @article {, title = {(K)ein Corona-Schub f{\"u}r Digitalisierung? Erwachsenenbildung zwischen Emergency Remote Teaching und Strategieentwicklung}, journal = {weiter bilden. DIE Zeitschrift f{\"u}r Erwachsenenbildung}, volume = {2020}, year = {2020}, chapter = {36-38}, url = {https://www.wbv.de/journals/zeitschriften/weiter-bilden/artikel/shop/detail/name/_/0/1/WBDIE2004W011/facet/WBDIE2004W011///////nb/0/category/1582.html?}, author = {Scharnberg, Gianna and Sophia Donat} } @article {12671, title = {Netzwerke(n) in einer digitalisierten Welt {\textendash} warum und wie? Schulentwicklung gemeinsam in einer digitalisierten Welt gestalten}, journal = { Friedrich Jahresheft}, volume = {18}, year = {2020}, pages = {42-45}, author = {Endberg, Manuela and Gageik, Lisa and Hasselku{\ss}, Marco and van Ackeren, Isabell and Michael Kerres and Bremm, Nina and D{\"u}ttmann, Tobias and Racherb{\"a}umer, Kathrin} } @article {12625, title = {Schulentwicklung im Kontext von Digitalisierung: Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit}, volume = {31}, year = {2020}, pages = {87-90}, edition = {3}, author = {Endberg, Manuela and Gageik, Lisa and Hasselku{\ss}, Marco and van Ackeren, Isabell and Michael Kerres and Bremm, Nina and D{\"u}ttmann, Tobias and Racherb{\"a}umer, Kathrin} } @article {, title = {Schulentwicklung im Kontext von Digitalisierung: Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit}, volume = {43}, year = {2020}, pages = {311-314}, author = {Endberg, Manuela and Gageik, Lisa and Hasselku{\ss}, Marco and van Ackeren, Isabell and Michael Kerres and Bremm, Nina and D{\"u}ttmann, Tobias and Racherb{\"a}umer, Kathrin} } @article {11913, title = {Can MOOCs empower people to critically think about climate change? A learning outcome based comparison of two MOOCs}, journal = {Journal of Cleaner Production}, volume = {222}, year = {2019}, chapter = {12-21}, abstract = {Climate change can be regarded as one of the key topics of sustainable development where public awareness and education are crucial. In the field of education, Massive Online Open Courses (MOOCs) have raised remarkable attention throughout the last decade as their initial objective is to provide massive open online education for everyone. This article aims to explore the impact of MOOCs on learning about climate change. This is necessary in order to evaluate whether MOOCs can make a substantial contribution to lifelong learning about sustainable development for a wider audience. We therefore present findings from self-assessment questionnaires of participants from two climate change MOOCs provided by two-distance learning universities in Germany and Portugal. Both MOOCs aimed at imparting to the participants the competencies to better understand the topic of climate change. The objective of the survey was a competency-based evaluation to review which learning outcomes have been achieved. The results indicate that taking part in either of the MOOCs increased the participants\’ competencies to critically engage in the climate change debate. MOOCs are able to convey certain learning outcomes to the students and thus can contribute to climate change literacy. For further research, we recommend a more differentiated view on MOOCs and the learning opportunities for participants. Options for potential improvement are to think of better ways of how to integrate MOOCs into climate change education or to consider possibilities to increase the attractiveness of MOOCs for instance by using innovative formats to overcome the barriers between formal and informal learning.
}, keywords = {blended learing, distance education, learning outcomes, MOOCs, Online Learning, virtual mobility}, url = {https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.02.190}, author = {Otto, Daniel and Caeiro, Sandra and Nicolau, Paula and Disterheft, Antje and Teixeira, Ant{\'o}nio and Becker, Sara and Bollmann, Alexander and Sander, Kirsten} } @article {12537, title = {Schulentwicklung im Kontext der Digitalisierung. Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit}, journal = {SchulVerwaltung. Zeitschrift f{\"u}r Schulentwicklung und Schulmanagement}, volume = {30}, year = {2019}, pages = {340-344}, abstract = {Wie k{\"o}nnen Schulentwicklungsprozesse im Kontext der Digitalisierung von schulischer Netz-
werkarbeit profitieren? Der Beitrag geht dieser Frage nach und stellt ein laufendes Forschungs-
projekt der Universit{\"a}t Duisburg-Essen vor.
Schulische Innovationsprozesse erfordern die Zusammenarbeit verschiedener Akteure sowie eine Koordination auf verschiedenen Ebenen. Der Zusammenschluss von Schulen in Netzwerken kann hilfreich sein, um Schulentwicklungs-, Innovations- und Transformationsprozesse zu unterst{\"u}tzen. Der Frage, inwiefern die schul{\"u}bergreifende Kooperation auch bez{\"u}glich der digitalen Transformation von Schule hilfreich ,sein kann, wird aktuell in dem Projekt {\guillemotright}Digitale Schulentwicklung in Netzwerken{\guillemotleft} (DigiSchulNet) nachgegangen.
\
}, issn = {0937-7239}, author = {Endberg, Manuela and Gageik, Lisa and Hasselku{\ss}, Marco and van Ackeren, Isabell and Michael Kerres and Bremm, Nina and D{\"u}ttmann, Tobias and Racherb{\"a}umer, Kathrin} } @conference {9275, title = {To go beyond {\textellipsis} New Frontiers for Analyzing Social Networking Sites for Educational Policy \& Practice}, booktitle = {AERA}, year = {2017}, address = {San Antonio, USA}, keywords = {Informal Learning, social capital, Social Network Analysis}, author = {Martin Rehm and Alan Daly and Frank Cornelissen and Ad Notten} } @article {10785, title = {We work and learn together {\textendash} Interprofessionelles Lehren und Lernen zur Erweiterung beruflicher und akademischer Kompetenzen}, year = {2017}, author = {Schulenburg, Katrin and Beck, Eva-Maria and Bl{\"u}mke, Christine and Hollweg, Wibke and Kraus, Elke and Borde, Theda}, editor = {Cendon, Eva and Donner, Noemi and Elsholz, Uwe and Jandrich, Annabelle and M{\"o}rth, Anita and Wachendorf, Nina Maria and Weyer, Eva} } @inbook { 6948, title = {2. Workshop - {\quotedblbase}Lerninfrastruktur in Schulen: 1:1-Computing{\textquotedblleft}}, booktitle = {DeLFI 2011. 9. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft f{\"u}r Informatik - Poster, Workshops, Kurzbeitr{\"a}ge}, year = {2011}, pages = {1-6}, publisher = {TUDpress}, organization = {TUDpress}, address = {Dresden}, isbn = {978-3-942710-36-7}, url = {http://www.qucosa.de/recherche/frontdoor/?tx_slubopus4frontend[id]=7731}, author = {Heinen, Richard and Breiter, Andreas and Doebeli Honegger, Beat and Michael Kerres and Renate Schulz-Zander and Joachim Wedekind and Welling, Stefan}, editor = {Kienle, Andrea and Rohland, Holger and Friedrich, Steffen} } @inbook { 6824, title = {Web 2.0 in der Hochschullehre}, booktitle = {E-Learning: Einsatzkonzepte und Erfolgsfaktoren des Lernens mit interaktiven Medien}, year = {2011}, publisher = {Oldenburg}, organization = {Oldenburg}, edition = {2}, address = {M{\"u}nchen}, doi = {https://doi.org/10.1524/9783486714432.127}, url = {https://www.degruyter.com/document/doi/10.1524/9783486714432.127/html}, author = {Schiefner, Mandy and Michael Kerres}, editor = {Dittler, Ullrich} } @article { 6068, title = {e-Learning als M{\"o}glichkeit zur Unterst{\"u}tzung des selbstgesteuerten Lernens}, journal = {MedienP{\"a}dagogik. Online Zeitschrift f{\"u}r Theorie und Praxis der Medienbildung}, year = {2008}, month = {06/2008}, author = {Dreer, Silvia} } @book { 6067, title = {e-Learning an berufsbildenden Schulen, M{\"o}glichkeiten zur F{\"o}rderung des selbstgesteuerten Lernens.}, year = {2008}, publisher = {vwH Verlag Werner H{\"u}lsbusch}, organization = {vwH Verlag Werner H{\"u}lsbusch}, address = {Boizenburg}, isbn = {3940317284}, author = {Dreer, Silvia} } @inbook { kerres_gestaltun, title = {Gestaltungsorientierte Mediendidaktik und ihr Verh{\"a}ltnis zur Allgemeinen Didaktik}, booktitle = {Allgemeine Didaktik im Wandel}, year = {2005}, publisher = {Klinkhardt}, organization = {Klinkhardt}, address = {Heilbrunn}, author = {Michael Kerres}, editor = {Dieckmann, Bernhard and Stadtfeld, Peter} } @inbook { kerres_status_20, title = {The status of E-Learning at German Higher Education Institutions}, booktitle = {E-Learning in Europe - Learning Europe. How did new media contribute to the development of higher education?}, volume = {36}, year = {2005}, pages = {29{\textendash}50}, publisher = {Waxmann}, organization = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, author = {Michael Kerres and I N{\"u}bel}, editor = {Christine Schwarz and Dittler, Ullrich and Helge Kahler and Kindt, Michael} } @inbook { 5995, title = {Notebooks in der Hochschullehre. Didaktische und strukturelle Implikationen.}, booktitle = {Jahrbuch f{\"u}r Medienp{\"a}dagogik 4}, year = {2004}, author = {Kalz, Marco and Stratmann, J{\"o}rg and Michael Kerres}, editor = {Bachmair, Ben and Diepold, Peter and de Witt, Claudia} }