@article {7079, title = {The invisible hand of informal (educational) communication!? Social capital considerations on Twitter conversations among teachers}, journal = {UNU-MERIT Working Paper}, volume = {2016}, year = {2016}, keywords = {Informal Learning, social capital, Social Media, Social Network Analysis, Teacher Education}, url = {http://www.merit.unu.edu/publications/wppdf/2016/wp2016-052.pdf}, author = {Martin Rehm and Ad Notten} } @conference {6249, title = {Social Media: Social Opportunity Spaces for Informal Learning among Teachers?}, booktitle = {AERA 2016}, year = {2016}, month = {04/2016}, publisher = {American Educational Research Association}, organization = {American Educational Research Association}, address = {Washington D.C.}, keywords = {Bibliometric Analysis, informal education, social capital, Social Media, Social Network Analysis, Teacher Education}, url = {http://www.aera.net/EventsMeetings/AnnualMeeting/2016AnnualMeeting/tabid/15862/}, author = {Martin Rehm} } @conference {6154, title = {Soziale Medien als sozial-mediale M{\"o}glichkeitsr{\"a}ume f{\"u}r informelles Lernen unter Lehrkr{\"a}ften}, booktitle = {DGfE Kongress: R{\"a}ume f{\"u}r Bildung. R{\"a}ume der Bildung}, year = {2016}, month = {03/2016}, publisher = {Deutschen Gesellschaft f{\"u}r Erziehungswissenschaft (DGfE)}, organization = {Deutschen Gesellschaft f{\"u}r Erziehungswissenschaft (DGfE)}, address = {Kassel, Germany}, abstract = {Informelles Lernen nimmt eine immer wichtigere Rolle im Rahmen der beruflichen Weiterbildung von Lehrkr{\"a}ften aller Ausbildungsg{\"a}nge ein (Eraut, 2004). Erworbenes Wissen und berufsspezifische F{\"a}higkeiten alleine reichen als Voraussetzung f{\"u}r eine Besch{\"a}ftigung nicht mehr aus, um f{\"u}r die Implementation neuer Lehr-/Lernans{\"a}tze und die Sicherung der Qualit{\"a}t Ihrer Veranstaltungen garantieren zu k{\"o}nnen (Finsterwald, Wagner, Schober, L{\"u}ftenegger, \& Spiel, 2013). Stattdessen m{\"u}ssen Lehrkr{\"a}fte ihre Kenntnisse und F{\"a}higkeiten kontinuierlich aktualisieren und ausbauen (Chalmers \& Keown, 2006). In diesem Kontext wird informelles Lernen in der beruflichen Weiterbildung von Lehrpersonen immer h{\"a}ufiger als relevante und zielf{\"u}hrende Option genannt (Conlon, 2004). Hierbei handelt es sich um l{\"a}ngerfristig angelegte Prozesse, die sich zu gro{\ss}en Teilen in den allt{\"a}glichen Arbeitsumfeldern von Lehrkr{\"a}ften abspielen (Butler \& Schnellert, 2012). Es wird angenommen, dass soziale Medien diese Prozesse f{\"o}rdern k{\"o}nnen, indem sie Individuen die M{\"o}glichkeit bieten mit anderen zu diskutieren und Ihr eigenes Handeln kritisch zu reflektieren (Hopkins, 2000). Sie stellen sozial-mediale M{\"o}glichkeitsr{\"a}ume als Meta-Kontext dar, in dem sich Bildungspotentiale ergeben und aus denen im komplexen Zusammenspiel verschiedener Faktoren (Lern-)Prozesse entstehen k{\"o}nnen (Marotzki \& J{\"o}rissen, 2008; Spanhel, 2010). In diesem Rahmen spielt das Konzept des sozialen Kapitals eine immer prominentere Rolle, um den Nutzen und die M{\"o}glichkeiten von sozialen Medien f{\"u}r (informelles) Lernen zu eruieren und hervorzuheben (vgl. Bourdieu, 1986; Ellison, Vitak, Gray, \& Lampe, 2014; Tsai \& Ghoshal, 1998). Insgesamt besteht allerdings noch eine erhebliche Ungewissheit {\"u}ber die spezifische Rolle und Funktion von sozialem Kapital f{\"u}r informelles Lernen im Rahmen der beruflichen Weiterbildung von Lehrkr{\"a}ften. Aus der Analyse fr{\"u}herer Forschung ergeben sich vier Defizite. 1) Eine bildungswissenschaftliche und mediendidaktische Perspektive ist im Themen-Diskurs selten; 2) es gibt nur wenige Befunde aus der beruflichen Weiterbildung; 3) longitudinale Studien wurden nur vereinzelt durchgef{\"u}hrt und 4) die Weiterbildung von Lehrpersonen ist kaum Gegenstand der Forschung zu sozialen Medien. Dieser Beitrag geht auf diese Defizite ein und befasst sich mit den folgenden drei Forschungsfragen: 1) Wie kann soziales Kapital in sozialen Medien f{\"u}r Lehrpersonen beschrieben werden? 2) Wird in sozialen Medien bei Lehrpersonen informelles Lernen initiiert? 3) Entsteht f{\"u}r Lehrpersonen in sozialen Medien soziales Kapital? Um diese Forschungsfragen bearbeiten zu k{\"o}nnen werden anhand von sozialen Netzwerkanalysen die (inhaltlichen) Strukturen der sozial-mediale M{\"o}glichkeitsr{\"a}ume und die Beziehungen der Teilnehmer erfasst. Bibliometrische Analysen dienen dazu den Inhalt informellen Lernens zu bewerten und zu kategorisieren. }, keywords = {Bibliometric Analysis, Informal Learning, social capital, Social Media, Social Network Analysis, teacher development, Twitter}, url = {http://dgfe2016.de/}, author = {Martin Rehm} } @article {6799, title = {Twitter as an Informal Learning Space for Teachers!? The Role of Social Capital in Twitter Conversations among Teachers}, journal = {Teaching and Teacher Education}, year = {2016}, chapter = {http://www.journals.elsevier.com/teaching-and-teacher-education}, abstract = {Twitter can contribute to the continuous professional development of teachers by initiating and fostering informal learning. Social capital theory can aid to analyse the underlying communication processes and outcomes. Yet, previous research has largely neglected teachers and the role of social capital on Twitter. The present study addresses this shortcoming by analysing a hashtag conversation among German speaking teachers. Using social network analysis, we are able to show the relevance of the structural dimension of social capital in Twitter conversations among teachers.}, keywords = {Informal Learning, social capital, Social Media, Social Network Analysis, teacher professional development}, doi = {10.1016/j.tate.2016.08.015}, url = {http://authors.elsevier.com/a/1TeSi,GtqvcGHp}, author = {Martin Rehm and Ad Notten} } @conference {5213, title = {What are the Driving Forces behind Informal Learning in Social Media?}, booktitle = {Computational Social Science Winter Symposium}, year = {2015}, publisher = {GESIS}, organization = {GESIS}, address = {Cologne}, abstract = {Teachers need to increasingly develop and implement new, collaborative approaches to learning. However, teachers should not rely on formal roles and institutions to support them. Instead, they should rather draw on (informal) learning networks that allow them to share ideas and collaboratively reflect on their practice. Nowadays, an increasing amount of social media platforms are available, wherein individuals can communicate with each another. These platforms constitute social opportunity spaces, which provide the meta-context wherein informal learning processes are stimulated. In order to analyze these spaces, we combine self-regulated learning and social capital theory, thereby integrating two mutually conversant views about how people behave and decide to participate in (in)formal learning activities, from both an individual and a collaborative perspective. Moreover, by employing 1- and 2-Mode social network analysis, based on data from Twitter and Wikimedia, we are able to identify different types of informal learners, which can be considered for other, similar activities that aim at enhancing the professional development of individuals.}, keywords = {Informal Learning, Self-Regulated Learning, social capital, Social Media, Twitter, Wiki}, url = {http://www.gesis.org/css-wintersymposium/home/}, author = {Martin Rehm and Allison Littlejohn and Bart Rienties} } @conference {3579, title = {Edutags {\textendash} Social Bookmarking for Teachers: A German Case Study}, booktitle = {Educational Innovation in Economics and Business (EDiNEB)}, year = {2014}, address = {Limerick, Ireland}, keywords = {OER, Social Bookmarking, Social Media}, author = {Martin Rehm and Heinen, Richard and Scharnberg, Gianna} } @conference {3715, title = {Pebble-in-the-Pond?! Does a Hashtag Conversation on Twitter connect Teachers?}, booktitle = {EARLI - SIG 14 (Learning and Professional Development)}, year = {2014}, address = {Oslo, Norway}, keywords = {Informal Learning, Social Media, Teacher Education, Twitter}, author = {Martin Rehm and Preussler, Annabell and Michael Kerres and Ad Notten} } @article {1607, title = {M{\"o}glichkeiten f{\"u}r die Erwachsenenbildung. Soziale Medien und Web 2.0.}, journal = {DIE Zeitschrift f{\"u}r Erwachsenenbildung}, volume = {Heft 2/2013: Erwachsenenbildung 2.0}, year = {2013}, month = {04/2013}, chapter = {26}, keywords = {Erwachsenenbildung, Social Media}, author = {Michael Kerres and Preussler, Annabell} }