TY - CHAP T1 - Beyond Comparing Learning Technologies: Experiencing Flow in Virtual Reality T2 - Smart Learning Environments in the Post Pandemic Era Y1 - 2024 A1 - Miriam Mulders ED - Sampson, D.G. ED - Iffenthaler, Dirk ED - Isaías, P. AB -

Learning in Virtual Reality (VR) has become increasingly important. In this context, VR appears to be particularly conducive to affective learning, such as perspective-taking in VR actors. Previous research has often solely investigated cause-effect relationships that focus on the direct effects of different VR technologies on learning outcomes. Little research has been conducted on the learning processes experienced while being in a VR environment. Therefore, the present study aims to explore the construct flow. One hundred thirty-two middle school students were recruited. The students were assigned to two experimental conditions (HMD vs. laptop VR). The VR content dealt with the exploration of the hiding place of Anne Frank. Questionnaires were used to collect several data including sociodemographic variables, knowledge gain, perspective-taking, evaluation, and the learning process flow. A significant main effect for the variable VR technology was uncovered averaged across all learning indicators. However, a superiority of HMD-based VR was found for the two evaluative indicators and for the affective learning indicator. For the cognitive learning indicator, the effect was reverse. Mediating effects through the experience of flow were discovered several times. Thus, the experience of flow within VR can significantly explain the cause-effect relationships between VR technology and learning outcomes, even if, for the most part, only effects for evaluative indicators could be determined. Hence, the present study indicates that the choice for or against a particular VR technology should consider the learning processes that take place in VR. Therefore, instead of simple media comparison studies, the investigation of complex interaction structures in VR is needed.

JF - Smart Learning Environments in the Post Pandemic Era PB - Springer CY - Cham UR - https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-54207-7_3 ER - TY - CHAP T1 - Kompetenzen des pädagogischen Personals in der digitalen Welt. Eine vergleichende Übersicht zum Forschungsstand in verschiedenen Bildungsbereichen T2 - Bildung für eine digitale Zukunft Y1 - 2023 A1 - Annika Wilmers A1 - Gundermann, Angelika A1 - Hähn, Katharina A1 - Gabriele Irle A1 - Koschorreck, Jan A1 - Iris Nieding A1 - Monique Ratermann-Busse A1 - Bettina Waffner A1 - Anda, C. A1 - Carolin Keller ED - Scheiter, Katharina ED - Gogolin, Ingrid KW - review AB - Das pädagogische Personal ist zentraler Akteur in der Digitalisierung von Bildung. Im Rahmen des Beitrags werden Ergebnisse aus fünf Critical Reviews herangezogen, um der Frage nachzugehen, wie sich Kompetenz in Bezug auf digitale Aufgaben des pädagogischen Personals in der Forschungsliteratur erfassen lässt. Hierzu werden ausgewählte Ergebnisse aus den einzelnen Reviews zu fünf Bildungsbereichen einander gegenüber gestellt mit dem Ziel, die Perspektive über die einzelnen Bildungsbereiche hinaus zu öffnen. Dabei zeigt sich, dass der persönlichen Haltung des pädagogischen Personals bereichsübergreifend große Bedeutung in der praktischen Umsetzung digitalen Lehrens und Lernens zukommt. Die Entwicklung von Kompetenzen erfolgt in einem komplexen Gefüge von förderlichen und hinderlichen Bedingungen. Angebote zur Fort- und Weiterbildung sowie kollegiale und institutionelle Unterstützung sind in allen Bildungsbereichen unabdingbar. Existierende Kompetenzmodelle können Orientierung für Akteure auf verschiedenen Ebenen bieten. Insgesamt ist die Forschungslage in den einzelnen Bildungsbereichen sehr unterschiedlich in Umfang, Thematik und Methodik. Es besteht Bedarf an weiterer empirischer Forschung, um die Befundlage abzusichern und Widersprüche aufzuklären. JF - Bildung für eine digitale Zukunft PB - Springer CY - Berlin UR - https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-37895-0_12 ER - TY - CHAP T1 - Kompetenzen des pädagogischen Personals in der digitalen Welt. Eine vergleichende Übersicht zum Forschungsstand in verschiedenen Bildungsbereichen T2 - Bildung für eine digitale Zukunft Y1 - 2023 A1 - Annika Wilmers A1 - Gundermann, Angelika A1 - Hähn, Katharina A1 - Gabrile Irle A1 - Koschorreck, Jan A1 - Iris Nieding A1 - Monique Ratermann-Busse A1 - Bettina Waffner A1 - Carolin Keller AB -

Das pädagogische Personal ist zentraler Akteur in der Digitalisierung von Bildung. Im Rahmen des Beitrags werden Ergebnisse aus fünf Critical Reviews herangezogen, um der Frage nachzugehen, wie sich Kompetenz in Bezug auf digitale Aufgaben des pädagogischen Personals in der Forschungsliteratur erfassen lässt. Hierzu werden ausgewählte Ergebnisse aus den einzelnen Reviews zu fünf Bildungsbereichen einander gegenüber gestellt mit dem Ziel, die Perspektive über die einzelnen Bildungsbereiche hinaus zu öffnen. Dabei zeigt sich, dass der persönlichen Haltung des pädagogischen Personals bereichsübergreifend große Bedeutung in der praktischen Umsetzung digitalen Lehrens und Lernens zukommt. Die Entwicklung von Kompetenzen erfolgt in einem komplexen Gefüge von förderlichen und hinderlichen Bedingungen. Angebote zur Fort- und Weiterbildung sowie kollegiale und institutionelle Unterstützung sind in allen Bildungsbereichen unabdingbar. Existierende Kompetenzmodelle können Orientierung für Akteure auf verschiedenen Ebenen bieten. Insgesamt ist die Forschungslage in den einzelnen Bildungsbereichen sehr unterschiedlich in Umfang, Thematik und Methodik. Es besteht Bedarf an weiterer empirischer Forschung, um die Befundlage abzusichern und Widersprüche aufzuklären.

JF - Bildung für eine digitale Zukunft PB - Springer VS CY - Wiesbaden VL - 15 SN - 978-3-658-37895-0 ER - TY - CHAP T1 - Learning how to use a digital workbench: guided or explorative? T2 - Orchestration of Learning Environments in the Digital World Y1 - 2022 A1 - Buchner, Josef A1 - Vonarx, Anne A1 - Pfänder, Peter A1 - Michael Kerres ED - Iffenthaler, Dirk ED - Pedro Isaías ED - Demetrios G. Sampson AB -

In this study, vocational education teachers and research assistants learned how to use a new digital workbench through a guided or an unguided instructional approach. We investigated the influence of the two instructional approaches on different learning objectives. Results show that guided instruction led to significantly better performance on a structured learning objective (quantity of tasks fulfilled), better performance on a second structured learning objective (quality of the fulfilled tasks), and similar results to a more unstructured learning objective (explore the functionalities of the workbench). Furthermore, we found that participants in the guided condition reported less temporal stress and higher self-confidence to perform well on the given tasks. With regard to the attitudes toward the use of the workbench, the participants in the unguided group showed slightly more positive values, although the differences were not statistically significant. In conclusion, we found advantages for the guided instructional approach with worked-out examples when participants have to learn how to use a totally new digital workbench.

JF - Orchestration of Learning Environments in the Digital World PB - Springer CY - Berlin VL - Part of the Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age book series (CELDA) SN - 978-3-030-90943-7 UR - https://link.springer.com/book/9783030909437 ER - TY - CHAP T1 - Moving volleyball coaches' education online: a case study T2 - Global Perspectives on Educational Innovations for Emergency Situations Y1 - 2022 A1 - Buchner, Josef A1 - Plessl, Martin ED - Dennen, Vanessa ED - Dickson-Deane, Camille ED - Ge, Xun ED - Iffenthaler, Dirk ED - Murthy, Sahana ED - Richardson, Jennifer C. AB -

Traditionally, volleyball coaches’ education has been conducted physically in the gym and classroom, but due to Covid-19 and the actions needed to contain the pandemic, that was no longer possible in the spring of 2020. Instead of canceling the already planned course we decided to move the course online. The development process was guided by the question if we can teach volleyball-specific skills online. As a result, we designed a fully online blended learning course with a problem-centered approach and authentic video-based tasks. A total of 23 prospective coaches took part in the course. Skills acquisition was measured using a pretest-posttest design revealing a large effect of our design on skills acquisition. Additionally, we surveyed participants attitudes towards the learning design. The results show that prospective coaches were satisfied with the design and perceived the online learning course as useful for volleyball coaches’ education. Based on the results, we can recommend the combination of videos and interactive content to provide authentic problem-centered tasks to facilitate skills online in volleyball coaches’ education.

JF - Global Perspectives on Educational Innovations for Emergency Situations PB - Springer UR - https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-99634-5_23 ER - TY - Generic T1 - School Education in a Virtual Space: Between Damage Control, School Development and Innovation T2 - 18th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2021) Y1 - 2021 A1 - A. Wilmers A1 - Bettina Waffner ED - Pedro Isaías ED - Dirk Ifenthaler ED - Demetrios G. Sampson JF - 18th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2021) PB - IADIS Press CY - Virtual SN - 978-989-8704-33-7 ER - TY - Generic T1 - Nutzung von GitHub für Open Educational Resources T2 - DELFI 2020. 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 14.-18. September 2020 Y1 - 2020 A1 - Schröder, Nadine A1 - Pfänder, Peter ED - Zender, Raphael ED - Ifenthaler, Dirk ED - Leonhardt, Thiemo ED - Schumacher, Clara JF - DELFI 2020. 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 14.-18. September 2020 CY - Online VL - GI-Edition / Proceedings, Lecture Notes in Informatics ; 308 ER - TY - CHAP T1 - Vom E-Learning zur Digitalisierung von „Studium & Lehre“: Perspektiven für die Hochschuldidaktik T2 - Lehre und Digitalisierung. 5. Forum Hochschullehre und E-Learning-Konferenz – 25.10.2016 Y1 - 2018 A1 - Michael Kerres ED - Brinker, Tobina ED - Ilg, Karin JF - Lehre und Digitalisierung. 5. Forum Hochschullehre und E-Learning-Konferenz – 25.10.2016 PB - Universitätsverlag Webler CY - Bielefeld UR - https://www.universitaetsverlagwebler.de/brinker-ilg-2018 ER - TY - CHAP T1 - Didaktik des Online-Lernens T2 - Online-Lernen – Handbuch für das Lernen mit Internet Y1 - 2008 A1 - Michael Kerres A1 - Nadine Ojstersek A1 - Stratmann, Jörg ED - Issing, Ludwig J. ED - Klimsa, Paul AB -

Der Beitrag thematisiert die didaktische Konzeption von internetgestützten Lernangeboten. Die Qualität eines Lernangebotes entsteht nicht durch das Internet selbst und auch nicht durch eine mehr oder weniger selbst- oder fremdgesteuerte Anlage der Anwendung. Sie entsteht vielmehr durch die richtige Passung des Lernangebotes zur Lernsituation. Hierzu sind bestimmte Analyse- und Spezifikationsschritte vorzunehmen, etwa die Analyse von Zielgruppen, die Spezifikation von Lehr-Lernzielen, die Wahl von didaktischen Methoden und Medien in einem Lernszenario.

JF - Online-Lernen – Handbuch für das Lernen mit Internet PB - Oldenbourg CY - München ER - TY - CHAP T1 - Didaktische Konzeption des Tele-Lernens T2 - Information und Lernen mit Multimedia Y1 - 2002 A1 - Michael Kerres A1 - Jechle, Thomas ED - Issing, Ludwig J. ED - Klimsa, Paul JF - Information und Lernen mit Multimedia PB - Beltz CY - Weinheim ER - TY - CHAP T1 - Medien und Hochschule. Strategien zur Erneuerung der Hochschullehre T2 - Studieren mit Multimedia und Internet Ende der traditionellen Hochschule oder Innovationsschub? Y1 - 2002 A1 - Michael Kerres ED - Issing, Ludwig J. ED - Stärk, Gerhard JF - Studieren mit Multimedia und Internet Ende der traditionellen Hochschule oder Innovationsschub? PB - Waxmann CY - Münster ER - TY - CHAP T1 - Technische Aspekte multi- und telemedialer Lernangebote T2 - Information und Lernen mit Multimedia und Internet Y1 - 2002 A1 - Michael Kerres ED - Issing, Ludwig J. ED - Klimsa, Paul JF - Information und Lernen mit Multimedia und Internet PB - Beltz CY - Weinheim ER - TY - CHAP T1 - Technische Aspekte multimedialer Lehr-Lernmedien T2 - Information und Lehren mit Multimedia Y1 - 1995 A1 - Michael Kerres ED - Issing, Ludwig J. ED - Klimsa, H. JF - Information und Lehren mit Multimedia PB - Beltz CY - Weinheim ER -