TY - CHAP T1 - Augmented und Virtual Reality T2 - Digitale Medienbildung: Pädagogik - Didaktik - Fachdidaktik Y1 - 2023 A1 - Buchner, Josef A1 - Tatzgern, Markus A1 - Deibl, Ines A1 - Miriam Mulders ED - Zumbach, Jörg ED - von Kotzebue, Lena ED - Trültzsch-Wijnen, Christine ED - Deibl, Ines AB -

Trotz der technologischen Reife von Augmented Reality (AR) und Virtual Reality (VR) und der breiten Verfügbarkeit von AR/VR-Anwendungen ist deren Verwendung im Schulunterricht noch eher die Ausnahme. Dieses Buchkapitel zeigt Potenziale für den Einsatz von AR/VR im Unterricht auf, um die Nutzung dieser Technologien im Unterricht zu inspirieren und Hemmschwellen abzubauen. Die erarbeitete Umsetzungshilfe für AR/VR im Unterricht basiert dabei auf den Möglichkeiten aktueller Technologien bzw. dem Stand der aktuellen didaktischen Forschung. Statt bestehende Unterrichtsmethoden zu ersetzen, hat die Umsetzungshilfe das Ziel, AR/VR als Ergänzung und Unterstützung von bestehenden Lerninhalten in den Unterricht zu integrieren.

JF - Digitale Medienbildung: Pädagogik - Didaktik - Fachdidaktik PB - Waxmann CY - Münster SN - 9783830996705 UR - https://books.google.de/books?hl=de&lr=&id=nC3cEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA213&dq=7.+Augmented+und+Virtual+Reality+buchner+tatzgern&ots=Imq8LqgFtq&sig=KvRvxaXjzWBKOdkCN1u6nfdY8UY&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false ER - TY - JOUR T1 - Augumented Reality in Teacher Education. A framework to support teachers 'Technological Pedagogical Content Knowledge' JF - Italian Journal of Educational Technology Y1 - 2020 A1 - Buchner, Josef A1 - Zumbach, Jörg AB -

In this article the use of Augmented Reality (AR) as an educational technology in classroom applications and teacher training is suggested. AR is a combination of real-world information with digital information overlaid. A review of the research literature on AR learning environments reveals that in most studies AR contributes to successful learning and increased motivation. An evaluation study reveals that teachers’ ability of self-concept for implementing AR within their classrooms is closely related to educational technology and the technology itself in general. Here, teachers need orchestrated support for implementing AR in classrooms. Subsequently, a model for design and implementation of AR classroom application is suggested. These suggestions are illustrated by some exemplary AR classroom learning environments. This paper closes with recommendations for future research, in which more basic and controlled experimental research is needed in order to get a valid impression about the benefits of AR as classroom technology.

UR - https://ijet.itd.cnr.it/article/view/1151 ER - TY - CHAP T1 - Die Förderung von TPACK durch den Learning-Technology-by-Design-Ansatz T2 - Neue Impulse in der Naturwissenschaftsdidaktik Y1 - 2020 A1 - Buchner, Josef A1 - Zumbach, Jörg ED - Zumbach, Jörg ED - Maresch, G. ED - Fleischer, T. ED - Stahl, A. JF - Neue Impulse in der Naturwissenschaftsdidaktik PB - Waxmann CY - Münster SN - 978-3-8309-4178-1 ER -