Social Network Analysis in Educational Research 

A Research Workshop in Cooperation with "Zentrum für Empirische Bildungsforschung" of University Duisburg-Essen 

Date: 21st of October 2014 (09:00 - 17:00), Place: Duisburg Learning LabLanguage: English

Target Group: Researchers with a background in Educational and Social Sciences interested in Social Network Analysis 

Agenda: TBA 

  with keynote presentations by: 

Session formats are envisioned to be:

  • Keynotes
  • Feedback Session (participants can share their work-in-progress with the audience and ask for feedback, comments and further discussions)
  • Methodological Workshop
  • Panel Discussion
  • Paper Session (participants can present and discuss their latest work)
  • Topic Session (Are you looking for partners to submit a proposal at e.g. a conference? This session is for you!)

Participation is free of charge but registration is required. Please register here.

Contact: Dr. Martin Rehm, Dr. Tobias Hölterhof 

--

Description: Social networks analysis (SNA) allows to capture the social interactions and relationships within a wide-range of online platforms (e.g. Internet fora, Facebook and Twitter), and settings (e.g. Teacher education, informal learning, and workbased learning). Among others, this type of analysis has provided valuable insights into group discussions within cMOOCs, as well as informal learning scenarios within online (learning) communities. The workshop will not only provide an overview of current research on the topic. Additionally, dedicated sessions will introduce the underlying (relatively complex) methodology of SNA and provide hands-on experience with widely used software applications to conduct the applicable analysis. More specifically, based on recorded Twitter conversations from german and english speaking countires, preliminary findings (using the software package NodeXL - http://nodexl.codeplex.com/) will be provided on how SNA can aid our understanding of how teachers use social media to share ideas and experiences on their teaching practice. Furthermore, the workshop will also critically reflect on SNA as a tool to assess and measure learning and discuss its implications for the (further) development of theory. 

--

Beschreibung: Die Analyse sozialer Netzwerke wie Internet-Foren, Facebook oder Twitter ist eine Methode, um soziale Interaktionen und Beziehungen zu erfassen. Dies wird relevant bei der Analyse von z.B. Gruppendiskussion in Internet-Kursen in cMOOCs, insbesondere aber auch um informelles Lernen in Communities zu untersuchen. Die Methoden hierfür sind relativ komplex und erfordern spezielle Techniken und Softwareanwendungen, die in dem Workshop vorgestellt und geübt werden. Anhand vorbereiteter Datensätze zu Twitter wird in dem Workshop z.B. aufgezeigt, wie sich Lehrer-Communities im Netz - entlang von Hashtags - in deutsch- und englischsprachigen Landern bilden, die sich über ihre Lehrpraxis austauschen und reflektieren. Zugleich thematisiert der Workshop die theoretischen Implikationen dieser Analysen.Der Workshop richtet sich sowohl an Einsteiger wie auch fortgeschrittene Wissenschaftlicher auf dem Gebiet und fördert den Austausch und die Vernetzung von Wissenschaftler/innen, die in dem Feld tätig sind. 

 

Sekundär Menü

© Universität Duisburg-Essen | -
admin@mediendidaktik.de